29 listopada uczniowie klas ósmych wraz z wychowawcami, Iwoną Czakon-Kobus, Lucyną Krystą i Natalią Gabryś-Klus, uczestniczyli w dniu studyjnym w ramach II edycji projektu edukacyjnego „Łączyła ich Niepodległa. Obywatele II RP w KL Auschwitz” realizowanego przez Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau. Projekt został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022.
Dzień studyjny rozpoczął się w Międzynarodowym Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście. Prezentacja przypomniała historię Polski w latach 1918 – 1939 (m.in. odzyskanie niepodległości, odbudowę państwa, wybuch II wojny światowej). Potem odbyło się wraz z przewodnikami poznanie historii Auschwitz-Birkenau, w czasie którego złożono kwiaty i zapalono znicze dla upamiętnienia osób, które zginęły w obozie. Podsumowaniem zajęć były warsztaty „Obywatele polscy w KL Auschwitz”. Po zakończonych zajęciach szkoła otrzymała publikacje o Auschwitz.
Częścią II edycji projektu edukacyjnego„Łączyła ich Niepodległa. Obywatele II RP w KL Auschwitz” jest także naukowy projekt badawczy pt. „Auschwitz w pamięci społecznej Polaków po 75 latach” realizowany przez Uniwersytet Jagielloński w Krakowie we współpracy z Państwowym Muzeum Auschwitz-Birkenau przy finansowym wsparciu Narodowego Centrum Nauki. Celem naukowym badań, w których wzięli udział ósmoklasiści i ich wychowawcy, było poznanie stanu i przemian pamięci społeczeństwa polskiego o Auschwitz oraz o II wojnie światowej, a także wsparcie działań edukacyjnych prowadzonych przez Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau.
Nauczyciele uczestniczący w projekcie zostali zaproszeni na konferencję metodyczną podsumowującą projekt edukacyjny „Łączyła ich Niepodległa. Obywatele II RP w KL Auschwitz”, która odbędzie się online 11 grudnia. W czasie konferencji planowane jest również przedstawienie wstępnych wyników badań z naukowego projektu badawczego pt. „Auschwitz w pamięci społecznej Polaków po 75 latach” przeprowadzonych przez zespół badawczy prof. Marka Kuci z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
Natalia Gabryś-Klus