Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo – materiały

Informacja o projekcie edukacyjnym Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo

Młodzież w świecie gier cyfrowych (broszura)

Młodzi Cyfrowi. Relacje. Dobrostan (raport)

Domowy kodeks odpowiedzialnego korzystania z mediów cyfrowych

Jak nie uzależnić się od grania
Młodzież i gry cyfrowe
Negatywne skutki nadużywania gier cyfrowych
Korzyści płynące z gier cyfrowych

Tydzień Dbania o Relacje w Trójce

Cały listopadowy tydzień od 15.11 do 19.11.2021 roku w naszej szkole szczególnie dbaliśmy o poprawę relacji i pogłębienie ich w szkolnej społeczności. W ramach realizacji projektu Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo zrealizowaliśmy Tydzień Dbania o Relacje, którego pomysłodawcą była Fundacja Dbam o Mój Zasięg. W ponad 800 szkołach w Polsce podjęto różne działania, mające na celu polepszenie relacji międzyludzkich po czasie izolacji, który sprawił, że wielu młodych ludzi odczuwało samotność czy brak chęci do podtrzymywania kontaktów z kolegami, koleżankami. Również podjęliśmy wyzwanie, by polepszyć klimat w szkole i wskrzesić poczucie, że razem oznacza fajniej. Z tej okazji jeden z nauczycieli Szkoły Podstawowej nr 3 im. Jana Pawła II w Skoczowie opracował plakat Szkolnego Tygodnia Dbania o Relacje.

Z inicjatywy szkolnych koordynatorów projektu SOC, dzięki pomocy Rady Samorządu Uczniowskiego i inicjatywie wychowawców klas odbyło się wiele ciekawych akcji i działań. Godziny z wychowawcą w klasach 4-8 miały charakter zabawowy, by  zintegrować zespoły, włączyć do zabawy uczniów bardziej wycofanych, zachęcić do wspólnego bycia ze sobą i przeżywania pozytywnych emocji, a także polepszyć relacje pomiędzy uczniami i nauczycielami. W klasach 5.,6,7, miały miejsce kreatywne lekcje plastyki poświęcone relacji do siebie samego. Uczniowie wyklejali otrzymane kontury człowieka, tworząc swoisty collage, nazwami swoich cech charakteru, usposobienia, mocnych stron, wartościowych rzeczy, które w sobie lubią.

W środę odbył się Szkolny Maraton Gier Planszowych. Uczniowie przynieśli planszówki i podczas wydłużonych przerw spędzanych w salach lekcyjnych, podzieleni na grupy wspólnie grali i emocjonowali się zabawą.
Od poniedziałku na korytarzu ustawiono gazetkę „Życzliwe wyzwania” przygotowaną przez RSU.  Niektóre wyzwania dotyczyły nauczycieli, którzy przy tej okazji byli przepytywani przez uczniów. Co także miało wpłynąć na ocieplenie relacji nauczyciel -uczeń i stać się początkiem miłej rozmowy. W budynku przy ul. Bielskiej można było częstować się dobrymi myślami, pozytywnymi cytatami, o co zadbali  opiekunowie i członkowie RSU.

Lekcje przedmiotowe w tym tygodniu też rozpoczynały się inaczej, quizami, zagadkami, zabawami. Na języku polskim mówiono o bohaterach literackich i relacjach między nimi, czasami wstęp do lekcji prowadzili uczniowie. W wielu klasach przypomniano stare, być może nieco zapomniane już gry i zabawy typu kółko –krzyżyk, statki, zabawa w państwa, miasta czy sudoku. 

W klasach 1-3 również było radośnie i zabawowo. Poniedziałek to Dzień Miłych Słówek. Niezwykle kolorowym czasem w naszej szkole był wtorek
 i czwartek Dzień Miłośników Pluszaków oraz Dzień Myszki Miki. Bardzo wiele uśmiechów pojawiło się na twarzach dzieci, kiedy w Dzień Wspomnień przyniosły zdjęcia z wczesnego dzieciństwa, na których widniały wesołe bobasy. Pojawiło się także zadanie domowe dla rodziców i pomocnika w domu. W grupie młodszych dzieci nie zapomniano o fantastycznej zabawie przy grach planszowych.

W działania mające na celu uwrażliwienie na potrzeby drugiego człowieka wpisała się tygodniowa akcja związana ze Światowym Dniem Wcześniaka obchodzonym 17 listopada, przeprowadzona przez zespół charytatywny. Uczniowie naszej szkoły wsparli najmłodszych podopiecznych Szpitala Pediatrycznego w Bielsku-Białej oraz oddziału patologii noworodka Szpitala Wojewódzkiego w Bielsku- Białej poprzez zbiórkę jednorazowych pieluszek w najmniejszym rozmiarze, nawilżane chusteczki oraz płyny do kąpieli emolienty.

Atmosfera minionego tygodnia na długo pozostanie dobrym wspomnieniem. Już wiemy, że warto organizować takie dni, a może nawet tygodnie, by przerwy międzylekcyjne były przyjemniejsze, a chodzenie do szkoły stawało się fajniejsze. Im więcej powodów do rozmów offline, tym sympatyczniej  patrzymy na siebie i chyba więcej się uśmiechamy.

Dorota Maciejewska